جاليليو أبوحكارة
مرحبا بكم جميعا في منتدانا
سجل وشارك في وضع مواضيع جديدة
والاستفادة من المواضيع المطروحة داخل هذا المنتدى


ستجدفي المنتدى كل ما يتعلق بالرياضة والعلوم ومناهج كلية الزراعة والسياسة والدين والثقافة
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
سحابة الكلمات الدلالية
المواضيع الأخيرة
» قصيدة حورية
الأربعاء يناير 21, 2015 11:56 am من طرف Admin

» قصيدة منجم الصبر
الجمعة أكتوبر 31, 2014 12:09 pm من طرف Admin

» قصيدة دامي بلا جرح
الأحد يونيو 15, 2014 8:54 pm من طرف Admin

» رحلة الشباب
الإثنين مايو 26, 2014 1:19 pm من طرف Admin

» تراث الأجداد
الإثنين مايو 26, 2014 1:16 pm من طرف Admin

» قصيدة نسر 711
الأحد مارس 02, 2014 8:05 pm من طرف Admin

» قصيدة قسورة
الجمعة فبراير 28, 2014 5:23 pm من طرف Admin

» قصيدة الاختيار
الإثنين يناير 27, 2014 2:26 pm من طرف Admin

» قصيدة أمير الغرام
الثلاثاء ديسمبر 17, 2013 6:01 pm من طرف Admin

سبتمبر 2017
الإثنينالثلاثاءالأربعاءالخميسالجمعةالسبتالأحد
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
اليوميةاليومية
التبادل الاعلاني

انشاء منتدى مجاني




شاطر | 
 

 كلية الزراعة دمنهور

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
avatar

عدد المساهمات : 132
نقاط : 396
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 22/10/2011
العمر : 26

مُساهمةموضوع: كلية الزراعة دمنهور   الأحد أبريل 01, 2012 6:54 pm

كلية الزراعة


كلية الزراعة
كليتنا كليــــــة تمام ** ودايما خطاها لقدام
علشان احنا بنحبـــها جدا ** مفروض نشتغل مش ننام
أقسام كليتي ياما ** ودا شئ تمـــــام
وتعالوا نشوفوا مثلا ** حوار عن الأقســـام
الصناعات دا قسم كبير ** زبادي جبنة وجــــــــام
الكل فيه شغال بذمــــة ** وببعت لهم أحلى سلام
دكتور حامد رئيس القسم ** ودا راجل زين وهمـــــام
وقسم الأراضي ناسه أجلاء ** مواده أراضي آلات وفيزياء
ده بقى حاجة تانية ** قســـم كله ذكـــــاء
ضيف على كل الاقســام ** وكرامته فوق في السماء
دولا مستقبل مصر كمان ** استصلحوا بقى الصحراء
مصرنا بتعتمد عليهم ** في أزمة توفير المـاء
تحية مني للنــــــاس التمـــــام ** رجالة قسم الأراضي الشرفاء
أما قسم البساتيـــــن ** يعني الناس الرايقين
خضر وفاكهة وزينة ** حاجة كدا تسر العين
طلابه كلهم دحيحة ** ودولا عالم كويسين
تروح هناك تلاقي موز ** وبرتقال ويوسفي وتيــن
مافيش حد بيروح عندهم ** ويطلع في يوم حزيــــــن
أما قسم الانتاج الحيواني ** معلوماته كتير ومجنناني
كل حاجة فيه مهمـــــة ** ودراسته محيــــــراني
بالله عليـــــــــــــك ياللي داخله ** اوعى تاخدك المذاكرة وتنساني
كل ما أروح هنـــاك ** تيجي مناهجه شداني
دكتور أيمــــــــــــن رئيسه ** راجل تمام أخلاقه عاجباني
قسم أمراض النبات ** قسم كله معلومــات
حاجة صعبة ومعقــدة ** ودراسته كلها أزمات
أما طلابه الله في عونــهم ** كل شويه عليهم سمنارات
بس دكاترته تمام ع الاخر ** ناس فــــــــــــــل وشربات
وسع لوقاية النبــــات ** كيمياء تحليلة ومبيدات
يعني عايزين ناس شغالة ** وما بياخدوش الأمــــوات
يعني تذاكر تبقى كفاءة ** تهيس تبقى في أزمات
تعرف لو فيه يـــــــوم تنام ** هتكون حياتك كلها حموات
أما لو تذاكر فيه يا معلم ** هتلم بالغلق الدرجــــات
أصل مواده كدا حكـــــاية ** مبيدات وكيمياء وحشرات
ووسع للاقتصاد ** هو والارشـــــاد
الاتنين مع بعض يا واد ** على طول في اتحـــــاد
تروحه تاخـــد راحتك ** أصله ما فيهوش أعداد
تاخد فيه احصائيات وجداول ** هو دا الموجود في المــــــواد
مجتمع ريفي يعني تنمية ** وتوعية وتنشيط الأفــراد
الشعبة العامة ادمان ** أسمــــاك تمر ألبان
من كل فيلــــم أغنية ** ودا حالهم من زمان
كل الأقسام ضيوف عليهم ** أصحاب واجب كمــــــان
عندهـم كل حاجة ** ومن كل الألــوان
اشي حشرات اشي ارشاد ** كل اللي دخلها زهقــــــان
وعلى رأي المثل الشعبي ** طلع من دوخة لتوهــــان
وأعدادهم كتيرة جـدا ** والدخول فيه بالمجان
هي دي كليتي الغالية ** في دمنهور والبستان
وهي دي حكايتها أنشرها ** من السلوم لغاية أســـوان
تأليف
أبو حمزة السعيطي ( عوض أبوحكارة )






الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://galilyo.montadarabi.com
 
كلية الزراعة دمنهور
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
جاليليو أبوحكارة :: أشعار-
انتقل الى: